Image series 09 / 2025: Geometric, Abstract

Point, Line, Plane

18 February 2025 | By: Bettina Pfleging

Start image

At the beginning of the 20th century, many artists strove for a new, universal visual language that reduced artistic expression to the interplay of colours, lines and shapes: geometric abstraction. They were fascinated by the findings of science and technology in their time and wanted to express new experiences of space and time in their art.
The exhibition presents 125 works by more than 70 artists, an impressive diversity that emerged over six decades in Europe and the United States from the restriction to a geometric vocabulary.

„Kandinsky’s Universe: Geometric Abstraction in the 20th Century“
15 February until 18 May 2025, Museum Barberini, Potsdam

01

Sonia Delaunay. Elektrische Prismen, 1914, Öl auf Leinwand, 250 × 250 cm, Paris; HeidICON – Europäische Kunstgeschichte, Ruprecht-Karl-Universität Heidelberg, Universitätsbibliothek

02

Wassily Kandinsky. Im Blau, Ausschnitt, 1925, Düsseldorf; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden

03

Piet Mondrian. New York City II, Ausschnitt, 1942-44; IKARE, Martin-Luther-Universität Halle, Institut für Kunstgeschichte und Archäologien Europas, Zentralbibliothek

04

Agnes Martin. Buds, 1959, Öl auf Leinwand, 127 × 127 cm; Mediathek, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Institut für Kunstgeschichte

05

Victor Vasarely. Aran, Ausschnitt, 1964, 81 × 81 cm, Colorado; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte

06

Frank Stella. Sidi Ifni I, Ausschnitt, 1965, fluoreszierende Acrylfarbe auf Leinwand, Ulm; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden

07

Miriam Schapiro. Big Ox No. 2, Ausschnitt, 1968, Acryl auf Leinwand, 228,6 × 174,3 cm; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte

08

Bridget Riley. Samarra, Ausschnitt, 1984, Öl auf Leinen, 203 × 173 cm, London; DILPS Bilddatenbank UdK, Universität der Künste Berlin